Вести

Е-ФИСКАЛИЗАЦИЈА ЗА ТРИ ХИЉАДЕ ПРЕДУЗЕТНИКА

Сремска Митровица – Око 900 привредних друштава и 2200 предузетника који послују на територији Града Сремска Митровица, у поступку су Е-фискализације. Рок за увођење електронског фискалног уређаја је до 1. маја, подсећају из Регионалне привредне коморе Срема и апелују на приведнике да буду ажурни.

Обвезник фискализације, према Закону о фискализацији је сваки обвезник пореза на приходе од самосталне делатности у смислу закона којим се уређује порез на доходак грађана и сваки обвезник пореза на добит правних лица у смислу закона којим се уређује порез на добит правних лица, који врши промет на мало. Закон је ступио на снагу 1. новембра 2021. године, а првобитно дат рок за увођење нових фискалних уређаја до 1. јануара, продужен је од 1. маја 2022. године, речено је на конференцији за новинаре у Градској кући.

Како је рекао заменик градоначелнице Петар Самарџић: „Технологија на којој је заснован систем фискализације у Републици Србији, можемо рећи прилично је застарео и дошао је тренутак, после 17 година од фискализације, да се тај систем унапреди новим техничким, модерним решењима и да се цео систем побољшава. Нема више фискализације на редје дошла Е-фискализација, а пошто је рок први мај 2022. године, замолио бих све привредне субјекте, све фирме које се налазе у систему фискализације да то учине што пре. Рокови су кратки, апелујем да не чекају последњи моменат, последњи дан, како не би настали проблеми у вези обука али и у процесу саме испоруке фискалних уређаја, односно фискалних каса. Привредни субјекти већ знају где и коме треба да се обрате али ако им је потребна било каква додатна информација и смернице, могу слободно се обрате запосленим у просторијама Привредне коморе где ће их стручна лица упутити на овлашћене оператере, односе дистрибутере који се баве и издавањем све потребне документације али и могу обуком и дистрибуцијом уређаја.”

Обвезник фискализације је у обавези да евидентира сваки појединачно остварени промет на мало и то независно од начина плаћања (готовином, инстант трансфером одобрења, чеком, платном картицом, на други безготовински начин и сл.), укључујући и примљене авансе за будући промет на мало, преко електронског фискалног уређаја.

Предраг Мујкић, директор Регионалне привредне коморе Срема наводи да око 3000 привредних субјеката и око 11.100 предузетника на територији Срема имају обавезу евидентирања промета на мало преко електорског фискалног уређаја: „Новина је да се мора евидентирати и промет преко самонаплатних уређаја, односно аутомата и наплаћивање аванса. Примењује се без обзира да ли су привредни субјекти у систему ПДВ-а. Влада је донела и одређене изузетке од ове примене Уредбом о одређивању делатности. У контактима са Пореском управом и дистрибутерима дошли смо да информације да наручивање, самим тим инсталација безбедносног елемента и одобрења стране Пореске управе не иде баш динамиком која би обезбедила несметано функционисање делатности наших привредних субјеката. Дневно се фискализује од 15 до 30 уређаја, морамо да разумемо да постоји одређени ланац и рок, од момента куповине уређаја, до инсталације безбедносног елемента и одобрења Пореске управе и стављања у функцију треба да прође минимално 72 часа, уколико продавци већ имају уређаје, уколико морају и да их наруче, тај период ће се продужити. Не желимо да се наши привредни субјекти ставе у такву ситуацију да касним наручивањем уређаја дођу у проблем доцније и да се евентуално дође до неког пореског прекршаја јер је законодавац прописао изузетно високе казне. Морамо да разумемо и дистрибутере фискалних уређаја и Пореску управу, молимо наше привредне субјекте да схвате да није исто када се дневно фискализује 20 и када се инсталира 200 уређаја. Привредни субјекти, молим вас разумите рок, од прибављања уређаја и инсталације безбедносног елемента, одобрења Пореске управе, немојмо да заборавимо и период обуке које запослени морају да прођу. Потребно је одређено време, немојмо да дочекамо другу половину априла да тада набављамо фискалне касе, биће много захтева и биће потребно више времена него сада. Хајде да одређене ствари урадимо на време, да не уђемо у пореске прекршај, свим тим да не добијемо казну.”

Велике су предности новог фискалног система у односу на стари, према Мујкићевим речима, огледају се у томе да нема више штампања дневних, ни периодичних извештаја, нема више обавеза вођења Еди књиге, нити чувања контролних трака, сав промет који се реализује, одвија се у реалном времену. Промет може да се реализује чак и уколико у објектима не постоји интернет конекције, по приспећу интернет конекције, тај промет ће бити сачуван на уређају и биће послат на сервере Пореске управе.

Нов систем даје могућност исправљања грешке што ранијим системом није било могуће, појаснио је Мујкић, и додао да такође могу да се пониште претходни рачуни и штампају нови. Постојаће почетни период када ће се штампати рачуни који служе за обуку запослених за рад на новим фискалним уређајима. Нема потребе за дефискализацијом старих уређаја јер се стављањем у промет нових уређаја, стари аутоматски дефискализују, тако да није неопходно да се све старе касе у свим малопродајним објектима замене у исто време. Уколико једна фирма има малопродајне објекте на различитим локацијама нови уређаји могу да се уводе постепено, а није омогућено да у једном објекту постоје стара и нова фискална каса.